۱۹ شهریور ۱۳۸۸

باریش مانچو

باریش مانچو ( Bariş Manço ) ، خواننده و آهنگساز شهیر ترکیه ، در روز دوم ژانویه سال ۱۹۴۳ در استانبول به دنیا آمد. مادر وی از خوانندگان معروف دهه ۴۰ بود. نام باریش به معنی صلح است و دلیل این نامگذاری هم جشن گرفتن پایان جنگ جهانی دوم بوده ! جالب هست بدونید نام برادر بزرگتر باریش مانچو ساواش ( به معنی جنگ ) است.
باریش از دوران دبیرستان اولین فعالیتهای موسیقی خود را به عنوان خواننده آغاز کرد و در سال ۱۹۷۰ ترانه ” کوه ها کوه ها” (Dağlar Dağlar) را ارائه داد که بیش از ۷۰۰,۰۰۰ کپی از آن به فروش رفت . این قطعه به دو زبان ترکی و بلژیکی اجرا شد. در زمان اجرای این قطعه باریش تحصیلات موسیقی خود را در بلژیک می گذراند و پس از آن به ترکیه بازگشت.
آهنگهای باریش در سبک های پاپ ، راک و فولک قرار میگیره و البته او با ترکیب سبک فولک ترکی و راک پایه حرکت موسیقیایی جدیدی تحت عنوان Anatolian Rock را گذاشت. باریش مانچو در مقام آهنگ ساز بیش از ۲۰۰ قطعه ساخت که بسیاری از این آهنگها به زبان های مختلف ترجمه شدند. او همچنین چندین دکترای افتخاری و نشان افتخار از سرتاسر دنیا در یافت کرد.
در بسیاری از آهنگهای باریش شعر ها از معنای عمیقی برخوردارند و معمولا در ارتباط با مسائل بشر دوستانه ، انسانی و عاشقانه هستند. همچنین باریش مانچو در بین کودکان ترکیه ( خصوصا دوره های قبل ) چهره ای شناخته شده است و چندین آلبوم او به کودکان اختصاص داده شده. باریش مانچو علاوه بر فعالیتهای موسیقی یک مجری متبهر بود ، برنامه تلویزیونی او در شبکه ۱ تلویزیون ترکیه با عنوان ” از ۷ به ۷۷″ (۷den77ye) برای مدت ۸ سال متوالی پخش شد و رکورد جالب توجهی را در تلویزیون ترکیه بر جای گذاشت. در این برنامه که تلفیقی از نمایش ، گفتگو و موسیقی بود باریش و گروهش از ۱۵۰ کشور جهان گذارش تهیه کرده و برای مردم پخش کردند !
در اول فوریه سال ۱۹۹۹ باریش در حالی که آلبوم Mançology را آماده داشت بر اثر یک سکته قلبی نا گهانی دار فانی را وداع گفت ، او در چهلمین سال فعالیت هنریش فرصت نکرد تا آهنگ بی کلام و سنگین ۴۰ yil یا ۴۰ سال را که به همین مناسبت تنظیم شده بود اجرا کند.روحش شاد.