۸ بهمن ۱۳۸۸

اوغلان بخشی در هنرستان عالی موسیقی ترکمنستان


به گزارش پایگاه خبری ایتنا نیوز: محمدگلدی گلدی نژاد معروف به اوغلان بخشی در هنرستان موسیقی کشور ترکمنستان تحصیل می کند.
عبدالغفار گلدی نژاد استاد موسیقی محلی ترکمن و پدر اوغلان بخشی در گفتگو با پایگاه خبری ترکمنهای ایران، از پذیرفته شدن فرزندش در هنرستان عالی موسیقی ترکمنستان خبر داد و گفت: این امر با مساعدت محمدرضا فرقانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان عملی شده است.
وی در این گفتگو به تلاشهای یوسف قوجق پژوهشگر ادبیات ترکمن نیز اشاره کرد و گفت که با تلاش وی در تابستان سال جاری، اوغلان بخشی در محضر اساتید بزرگ هنر موسیقی دوتار در ترکمنستان به اجرای برنامه پرداخت و مورد تحسین آنها واقع شد و با این کار، مقدمه ورود به هنرستان عالی موسیقی فراهم شد.
عبدالغفار گلدی نژاد در این گفتگو گفت: قرار بود اوغلان بخشی بدون کنکور در رشته هنر موسیقی در دانشگاه های داخل پذیرفته شود، اما به دلیل عدم وجود رشته موسیقی مقامی دوتار در دانشگاه های داخلی، این موضوع ممکن نبود ولی با مساعدت سفارت ایران در ترکمنستان، ثبت نام وی در هنرستان عالی موسیقی در عشق آباد به صورت رایگان صورت پذیرفت.
وی افزود: با این کار، امکان تحصیل دانش موسیقی محلی دوتار به شکل آکادمیک برای اوغلان بخشی فراهم شده و وی خواهد توانست پس از فارغ التحصیلی، این دانش را به داخل کشور منتقل نماید.
محمدگلدی گلدی نژاد متولد 1372 است. در سن ۶ سالگی نواختن دوتار و آواز خوانی را آغاز کرد و در سن ۹ سالگی به درجه استادی موسیقی ترکمن دست یافت و علاوه بر کسب جوایز در جشنواره های موسیقی داخلی، در سال گذشته در جشنواره جهانی موسیقی فولکلوریک جوانان در جمهوری چک (پراک)، موفق به کسب عنوان اول جشنواره گردید.