۷ تیر ۱۳۸۸

ماه رمضان و تغذیه

20راهکاربرای تغذیه در ماه رمضان :
ماه رمضان، ماه نیایش با خداست. بهتر است با استفاده از اصول تغذیه ای زیر احساس ضعف ناشی از نخوردن غذا را در خود از بین ببریم تا بتوانیم به خوبی عبادت کنیم.
عادت تغذیه ای درست آن نیست که خود را از غذا خوردن محروم کنیم و یا یک نوع غذای خاص را بخوریم و غذاهایی را که دوست نداریم، مصرف نکنیم.
اولین و مهم ترین مورد در رژیم غذایی صحیح آن است که غذاهای متنوعی بخوریم. این امر بسیار مهم است، زیرا غذاهای گوناگون، دارای مواد مغذی مختلفی می باشند که هر کدام از آن ها برای سلامتی بدن لازم هستند. میوه ها، سبزیجات ، غلات و حبوبات همه این ها دارای کربوهیدرات پیچیده، فیبر، ویتامین، عناصر معدنی هستند و کم چرب و بدون کلسترول می باشند. گذشته از این، کالری زیادی را برای بدن فراهم می آورند. بقیه انرژی را باید از لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی، مرغ و ماهی به دست آورید.
شما باید بین کالری ورودی به بدن و کالری خروجی از بدن تعادل برقرار کنید، زیرا در غیر این صورت دچار اضافه وزن خواهید شد.
برای جلوگیری از اضافه وزن، باید ورزش کنید. در این صورت با وجودی که غذا می خورید، اما تعادل در بدنتان برقرارخواهد بود.
بر طبق این نظریه، هر غذایی که به خوردن آن تمایل دارید را مصرف کنید. اگر رژیم غذایی شما متعادل و محتوی مواد مغذی و فیبر باشد، حتی مواد غذایی غیر مغذی را نیز می توانید بخورید فقط به اندازه ی کم و به ندرت تا موجب بروز مشکلاتی در سلامتی شما نگردد.کربوهیدراتراهنمای داده شده در زیر، سازنده رژیم غذایی می باشد.
1- از غذاهای پُر فیبر، زیاد مصرف کنید. این غذاها شامل: میوه ها، سبزیجات، حبوبات و تمامی غلات می باشد. این ها جزو گروه کربوهیدرات های مفید می باشند. فواید آنها بسیار است، از جمله اینکه:مغذی می باشند، باعث احساس سیری می شوند، نسبتا کم کالری می باشند، 30-20 گرم فیبر مورد نیاز در روز را تامین می کنند، به آرامی هضم می شوند، بنابراین اثر کمتری روی انسولین و قند خون دارند. همچنین دارای ویتامین ها و عناصر معدنی مفید برای سلامتی بدن هستند، مانند: ویتامین C ، ویتامین های گروه B و آهن .
2- در رژیم غذایی خود انواع سبزیجات و میوه های سبز، زرد و نارنجی را قرار دهید. مانند: کلم بروکلی ، هویج و لیمو. این گروه دارای آنتی اکسیدان می باشند که برای حفاظت از بدن در برابر سرطان و بیماری های دیگر بسیار مهم می باشند. بهتر است روزانه 5-4 عدد میوه و سبزی فراوانی مصرف کنید.
3- خوردن شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده نظیر: نان سفید و همین طور میان وعده های شور و چرب و چاشنی های تند را در رژیم خود کاهش دهید. بسیاری از غذاهای شیرین، چربی زیادی هم دارند، بنابراین کالری زیادی به بدن فرد می رسانند و فرد میل کمتری به غذاهای مفید پیدا می کند.
4- چربی های حیوانی را مصرف نکنید، زیرا دارای چربی اشباع می باشند که باعث افزایش مقدار کلسترول خون می گردند و مضرات فوق العاده زیادی برای سلامتی دارند. گوشت بدون چربی، مرغ بدون پوست و لبنیات کم چرب یا بدون چربی را مصرف کنید.
5- از روغن های نباتی جامد (روغن های مایع گیاهی هیدروژنه شده) در پخت غذا استفاده نکنید، زیرا این ها تبدیل به چربی های نوع ترانس(چربی های اشباع شده) می گردند. این نوع چربی ها در غذاهای آماده بیرون(فست فودها) نیز یافت می شوند.
6- آجیل و ماهی زیاد مصرف کنید، زیرا دارای چربی غیراشباع(چربی خوب) می باشند.
7- بشقاب خود را پُر نکنید. نه آن قدر غذا زیاد بریزید که نتوانید بخورید و نه آن قدر کم، که گرسنه بمانید. این امر را خصوصا در مورد غذاهای پُر کالری رعایت کنید.
8- کلسترول دریافتی را پایین تر از 300 میلی گرم در روز نگاه دارید. کلسترول در غذاهای حیوانی مانند: گوشت قرمز، مرغ، لبنیات و زرده تخم مرغ یافت می شود.
9- تنوع را در رژیم غذایی رعایت کنید. سعی نکنید احتیاجات غذایی خود را با خوردن یک نوع غذا تامین کنید، زیرا ممکن است شما به ماده مغذی ای احتیاج داشته باشید که در آن غذا موجود نباشد، بنابراین با مصرف انواع غذاها می توانید مطمئن باشید که تمام نیازهای تغذیه ای خود را تامین کرده اید.شیر
10- به مقدار کافی کلسیم مصرف کنید. کلسیم برای استحکام استخوان ها و تقویت دندان ها بسیار مهم است. کلسیم را از منابع کم چرب نظیر: شیر کم چرب یا ماست کم چرب فراهم کنید. اگر شما به مقدار کافی کلسیم را از غذا دریافت نمی کنید، می توانید از مکمل کلسیم(با مشورت پزشک) استفاده کنید.
11- سعی کنید احتیاجات ویتامینی و عناصر معدنی خود را از طریق غذاها برآورده کنید، نه از مکمل های دارویی، زیرا مکمل ها نمی توانند جای غذا را بگیرند.
12- وزن خود را ثابت نگه دارید. ورزش کردن و اصولا فعال بودن را در زندگی روزمره خود فراموش نکنید. در ماه رمضان نیز ورزش کردن را فراموش نکنید. شما می توانید ورزش های کششی انجام دهید یا به پیاده روی بروید. رژیم غذایی+ ورزش= کنترل وزن و سلامتی.
13- در ماه رمضان، مصرف چای و قهوه را محدود کنید، زیرا این مواد باعث افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن می شوند.
14- بهتر است مانند سایر اوقات، سه وعده غذایی داشته باشید: سحری، افطار و شام. همچنین بین افطار و شام باید فاصله باشد.
15- برای رفع یبوست و بوی بد دهان ، بهتر است میوه و سبزی را در سه وعده غذایی خود منظور کنید. بهتر است بعد از خوردن سحری، 2-1 عدد میوه و مقداری سبزی مصرف کنید و بقیه میوه و سبزی را در زمان شام مصرف کنید.
16- برای ثابت نگه داشتن قند خون، شیرینی و مواد غذایی ناسالم را استفاده نکنید، بلکه خرما بخورید.
17- در افطار از غذاهای حجیم استفاده نکنید، بلکه بدن خود را آرام آرام برای شام آماده کنید. در غیر این صورت شما دچار انواع بیماری های گوارشی از قبیل: سوزش معده ، نفخ و… می گردید.آب
18- آب را فراموش نکنید. آب در حدود دو سوم وزن بدن را تشکیل می دهد. آب باعث سرحالی و سرزندگی می شود و همچنین برای رساندن مواد غذایی به اندام های بدن لازم است. لذا توصیه می شود که بعد از افطار آب بنوشید.
آب بهتر است ولرم باشد، تا مواد سمی را از راه ادرار و تنفس از بدن خارج کند و همچنین جلوی ورود باکتری های مضر به بدن را بگیرد.
19- برای خوردن سحری وقت کافی قرار دهید و با آرامش و دور از استرس غذای خود را بخورید.
20- بهتر است در وقت سحر از کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید، زیرا این گروه تا 8 ساعت در بدن باقی می مانند. این در حالی است که کربوهیدرات های ساده(مانند: شکر) فقط 3 تا 4 ساعت در بدن می مانند. کربوهیدرات های پیچیده شامل: نان، عدس، جو، غلات، برنج، سیب زمینی ، میوه، سبزیجات و حبوبات می باشند.
ماهی پُربرکت همراه با سلامتی و تندرستی را برای شما آرزومندیم.
منبع:تبیان

همه کاره قرن


میدونم نودونه در صد از شما کاربران موبایل دارید. آره... موبایل این همه کاره قرن وبعضی مواقع معظل جامعه.واقعا این موبایل همه کاره است مخترع موبایل این کالا رو به ثبت رسانده تا دیگران از آن بعنوان تلفن همراه استفاده کنند اما الان می بینیم برای هر کاری استفاده می شود مگر تلفن همراه ! خب بعداز این توصیف مدل موبایل شما یا همان (گوشی همراه) شما چیه موتورلا سونی اریکسون نوکیا ویا.....خدای نکرده موبایل های چینی ان ای سی خب هرچه باشه مهم نیست فقط کار بده!!!هرکدوم یه حسنی دارن ویه معایبی مثلا نوکیا تویه مسیج فرستادن مشکل داره سونی اریکسون قدرت آنتش پایینه واین موبایل های ان ای سی هم که قربونش برم زود زود باطریشون تموم میشه.به هر حال هرکس به سلیقه خودش یه موبايلی خریده وداره استفاده میکنه واونایی هم که تازه موبایل خریدن مبارکشون باشه.خب حالا یه موقع این موبایل نازنین شما به هر علت خیس شد ميدونی را ه چاره اش چیه این راز بین خودمون بمونه من یه راهی رو ياد گرفتم اگه اینو با موبایله آبکشیده انجام بدی زود اثر میکنه حالا بگید راه چاره چیه ؟ عجله نکنید....
خب ابتدا باطری واگه ممکنه سیم کارت گوشیتون رو در بیارید بعد دور موبایلتون یک لایه دستمال کاغذی بپیچید حالا اینو تویه برنج (تعجب نکنید! آره همین برنج که این روزها گرون هم شده) بگذارید طوری که کاملا در برنج فرو بره وهیچ نقطه از موبایل شما دیده نشه در همین حالت به مدت 12 ساعت بگذارید (واقعا ارزش داره بجاش موبایل شما زنده میشه)یه نکته هم در مورد موبایل های ویروسی اکثر اونایی که فکر میکنن موبایلشون ویروسی شده به نظر من یه کم اشتباه میکنن شرمنده اینو گفتم آخه اونا ویروس نیستن یک نوع بد افزارن که فقط برای کامپیوتر نوشته میشن که هر وقت موبایل رو به کامپیوتر وصل بكنیم فایل بیچاره هم میپره تویه حافظه موبایله وما ناچار میشیم کل اطلاعاتمون رو حذف کنیم اصلا نیازی به این کارنیست اگه دم دست NC دارید ویا اگر به برنامه cmd سیستم تان وارد باشید میتوانید حتی بدون دخالت ویندوز این فایل های بیچاره رو که به نام ویروس معروفند حذف کنید بدون اینکه اطلاعات شما از بین بره.واقعا تعجب برانگيزه نه؟

بزرگترین پروانه جهان


برای مشاهده اندازه واقعی تصاویر روی آنها کلیک نمایید.

شوره سر

سلامت نیوز: راز ژنتیكی قارچی كه باعث ایجاد شوره سر می‌شود، توسط گروهی از دانشمندان بین‌المللی فاش شد. آنها امیدوارند اطلاعات دقیقی كه در مورد ژنوم (تعداد كلی ژن‌های تشكیل دهنده یك سلول خاص) مالاسزیا گلوبوسا به دست آورده‌اند، بتواند منجر به درمان‌های مؤثرتری شود و رشد آن را متوقف كند.
این قارچ كه روی پوست انسان زندگی و از آن تغذیه می‌كند، باعث خارش و پوسته‌پوسته شدن ناحیه مبتلا به قارچ می‌شود. نتایج این تحقیق، كه توسط شركت تجاری پروكتر و گمبل انجام شده است، در گزارش آكادمی ملی ساینس به صورت مشروح درج شده است.
به‌نظر می‌رسد حدود نیمی از جمعیت انسان‌ها از شوره سر رنج می‌برند و ظاهرا مردان بیشتر از زنان مستعد ابتلا به این قارچ هستند. به‌طور متوسط، بیش از 10 میلیون قارچ مالاسزیاگلوبوسا روی سر هر فرد وجود دارد. این قارچ‌ها، كه به‌طور ژنتیكی با مخمرها هم‌خانواده‌اند، از سبوم (ماده‌ای چرب كه توسط غدد چربی‌ساز پوست تولید می‌شود) تغذیه می‌كنند.
سبوم، پوست و مو را در مقابل آب محافظت می‌كند و مانع از خشك شدن، شكنندگی و تركیدن آن‌ها می‌شود. این ماده توسط چربی‌هایی كه سلول‌های پوست تولید می‌كنند و باقیمانده ذرات مرده چربی، ایجاد می‌شود.
مالاسزیا گلوبوسا یكی از ساده‌ترین ارگانیسم‌های بدن است كه تا به حال توسط دانشمندان كشف شده است و با 4 هزار و 285 ژن، 300 بار كوچكتر از ژنوم‌های انسانی است. مالاسزیا گلوبوسا با اینكه برای ادامه حیات به اسیدهای چرب نیاز دارد اما به هیچ‌وجه توانایی ساخت آن‌ها را ندارد و به همین علت از سبوم انسان به‌عنوان منبع تغذیه استفاده می‌كند.
آخرین تحقیقات نشان داده‌اند قارچ‌ها با تولید آنزیمی به نام لیپاز باعث ایجاد شوره می‌شوند. این روند به این ترتیب است كه ابتدا، قارچ‌ها از لیپاز برای تجزیه سبام استفاده می‌كنند و ماده مركبی به نام اسید اولئیك (یك اسید چرب) تولید می‌كنند. این اسید وارد سطحی‌ترین لایه پوست سر می‌شود و روند تغییر سلول‌های پوست سر را در افراد مستعد، تسریع كرده و در نهایت شوره سر تشكیل می‌شود. محققان دریافته‌اند این قارچ در نهایت 8 نوع لیپاز و 3 فسفو‌لیپاز (كه باعث هضم چربی‌های پوست كف سرمی‌شود) تولید می‌كند. آن‌ها حدس می‌زنند كه هر كدام از این پروتئین‌ها می‌توانند به‌عنوان یكی از راه‌های درمانی ضد‌شوره به‌عنوان هدف مورد مطالعه قرار گیرند. همچنین این گروه كشف كردند این قارچ‌ها از لحاظ ژنتیكی، دارای قابلیت جفت‌گیری هستند كه این مورد تا به حال دیده نشده است.
توماس داوسون، یكی از محققان، می‌گوید: ترتیب‌گذاری كامل ژنومی یك ژنوم مالاسزیا باعث ایجاد فرصت‌های شگرفی برای دانشمندان شده است تا فعل و انفعالات بین انسان‌ها و قارچ را بررسی كنند. انواع شامپوهای دارویی رایج كمك می‌كنند تا عفونت قارچی كنترل شود اما هیچ‌كدام از آنها به‌طور صد‌در‌صد قابل اطمینان نیستند. حدود 5 سال پیش بود كه دانشمندان متوجه شدند مالاسزیا گلوبوسا اصلی‌ترین عامل ایجاد شوره سر است. روند كشف راز ژنوم به این صورت بود كه گروه دانشمندان، حدود 10 لیتر قارچ را در یك مخزن بزرگ كشت دادند و آن را در مایع نیتروژن منجمد كردند. سپس آن را به تكه‌های كوچك خرد كرده و DNA آن‌ها را خارج ساختند. دكتر باو شرگیل، متخصص امراض پوستی مؤسسه پوست بریتانیا، می‌گوید: ما از هرگونه تحقیق برای حل این مشكل كه بسیاری از افراد با آن دست به گریبانند، استقبال خواهیم كرد.